2012. május 5., szombat

Egy tanári önvallomás margójára

Meghökkenve olvastam a Gyarmati Hírek áprilisi számának címlap-interjúját, amely Zentai Józseffel, a balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium történelemtanárával készült. Az egész beszélgetéssel, a válaszok mindegyikével akadt elég bajom, csóváltam is végig a fejem olvasás közben, de a „Mit tart a legfontosabbnak a tanításban” kérdésre adott feleletére még inkább „kiakadtam”. Addig nincs is semmi gond, ameddig ezt mondja: „azt szeretném, ha a történelemtanulás megerősítené őket (mármint a fiatalokat) abban, hogy érdemes tisztességes magyar embernek lenni. Szeretném, hogy egész életükben kötődjenek a nemzeti múlthoz, tekintsék azt értéknek, legyenek büszkék arra, hogy magyarok.” De amikor arra utal, hogy „próbálok az érzelmekre hatni, mert ezt rendkívül fontosnak tartom”, már ott rejlik a háttérben a befolyásolás mozgatórugója. Azaz a teljes választ összerakva arra akarja biztatni Zentai úr a fiatalságot, hogy legyenek „nagy magyarok”, akik magyarságukat fitogtatásnak tekintsék, érzelmi alapon közelítsék meg még a száraz történelmi tényeket is. Ezek után biztos vagyok benne, hogy Zentai József nem csupán buzgó nacionalista, hanem kőkeményen irredenta is. Ő biztos nem úgy tanítja például Trianont, mint az adott korban, az adott 1919-20-as körülmények közötti (sajnálatos) realitást, hanem biztos elhangzik a szájából a „piszkos csehszlovákok”, meg az „undorító Clemenceau” kijelentés. Az pedig, hogy ócsárolja a Kádár-rendszert, azaz azt a korszakot, amely megteremtette számára a tanulás lehetőségét, a diplomaszerzés esélyét, meg azt, hogy először megtapasztalhassa Erdély szépségeit, már valósággal gyomorforgató. Lehet, hogy Zentai József tudja a történelmet, hisz tanítja bőszen a város egyre gyengébb színvonalú (elit???) gimnáziumában, de hogy torz életfelfogást, torz történelemszemléletet ad a fiataloknak, abban biztos vagyok. Persze csak szerintem, az én álláspontom szerint ilyen, bár lehet, sokan igazat adnak nekem. Mert a történelmet nem a mából visszatekintve, kemény „turáni szemlélettel” kell tanítani, hanem igazi, vérbeli européer megközelítésben, úgy hogy tágabb rálátása legyen a gyereknek arról, mi miért, milyen rációk alapján következett be, lett légyen az politikai döntés, forradalom, vagy világháború, és szigorúan abban a korban, abból a szemszögből vizsgálva, amikor az adott esemény-körülmény történt. Mert úgy fog látni tisztán a diák, ha minden oldalát látja a dolognak, nem csak fehéret és feketét, ahogy azt a „nagymagyar” Zentai József táplálja a fiatalok szürkeállományába.

5 megjegyzés:

  1. először is. mielőtt szidni kezded a másik embert, aki nyilván intelligensebb mint te, nem ártana utána járni annak, hogy ő hogy tanítja a történelmet. engem tanított. és egy nagyszerű tanár és ember is. soha nem mondott ilyeneket egy népre vagy emberre sem. úgy tanítja, ahogy kell. de egy ilyen elmebetegnek mint te hiába magyaráz az ember. nem kéne valakit azért lejáratni a nagyon olvasott kis blogodon, mert ő jobb nálad mint ember és sokkal többre vitte, mint te valaha is fogod.

    VálaszTörlés
  2. Én pedig meghökkenve olvastam, mi mindenre képes az emberi gonoszság és rosszindulat. Ebben a méltatlan, rágalmakkal teli környezetben megemlített Zentai Józseftől mindannyian csak tanulhatunk: mind szakmailag, mind emberileg példaértékű pedagógus. Egykori tanítványaként mindig hálával és szeretettel gondolok Rá, s egészen biztos vagyok benne, hogy városunk valódi hangja egyetért velem.

    VálaszTörlés
  3. Most komolyan egy interjú néhány mondatából következtet olyan dolgokra, hogy hogyan taníthat a Tanár Úr? Csupán abból, hogy szeretne az érzelmekre hatni, miért következne egyértelműen, hogy "nem csupán buzgó nacionalista, hanem kőkeményen irredenta is"?
    Nekem volt szerencsém tőle tanulni 6 évig, és egyszer nem mondott olyat, hogy „undorító Clemenceau” vagy „piszkos csehszlovákok”. Trianont pedig egészen a kiegyezéstől kezdve (Cassandra-levél, meg hogy az osztrákok megegyeztek a magyarokkal, de a többi nép ebből kimaradt) tanítja, igyekezve az okokat is feltárni. Fontosnak tartja megmutatni mindkét oldalról a dolgot, és ha saját véleményt mondott, akkor sem mondta egyszer sem, hogy az összes trianoni terület visszacsatolása lett volna a megoldás. Azt tanította, hogy a 2 bécsi döntés húzta meg etnikailag akkor legjobban a határokat, de egy szóval sem mondta, hogy most is azok lennének a helyes határok.

    Összefoglalva tehát Zentai Tanár Úr tanítását legközelebb azután véleményezze, hogy meghallgatta néhány óráját vagy legalább váltott vele pár mondatot, mert kiváló ember, és azon ritka tanárok közé tartozik, akiket egyemberként szeret az osztály, ahol tanít. Humánt tanítani pedig a tudomány természetéből fakadóan nem lehet teljesen vélemény nélkül, szárazon tanítani, viszont Zentai mindig próbálta feltárni mindkét oldalt elveit, indítékait, érveit, és megértetni velünk, hogy ki mit miért tett. Például II. VH-ban amikor Hitler megtámadja a Szovjetuniót, ahhoz hozzátette, hogy már előtte a szovjetek Budapest és más németekkel szövetséges városok ostromát gyakorolták. Valamint a Kassai incidenst is úgy tanította, hogy máig vitatott, hogy pontosan kik voltak. Elmondta ugyan a legvalószínűbb feltételezéseket, valamint azt is, hogy ő melyiket tartja és miért a legvalószínűbbnek, de nem állította, hogy biztosan az a helyes.

    Ha meg Önt az tenné boldoggá, ha '56-ot még mindig ellenforradalomnak tanítanák, akkor szeretnék szólni, hogy azóta volt egy rendszerváltás.

    Üdv:
    Márk

    VálaszTörlés
  4. Ha meg a mi tapasztalatainknak nem hisz, akkor gondoljon bele abba, hogy az iskola igazgatónője, Borenszkiné Imre Éva szintén történelem szakos és a férje szocialista képviselő. Hihetőnek tűnik, hogy bármelyik tanár az iskolába megpróbálhatná a történelmet szélsőjobboldai megközelítésben tanítani? Legkésőbb az első érettségi szóbelin kiderülne, ahol pedig pl. nálunk is bent ült az igazgatónő. Akkor pedig rövid úton megválna az iskola az adott tanártól. Zentai pedig elég régóta tanít már a gimnáziumban.

    VálaszTörlés
  5. Én pedig azon "akadtam ki", hogy egy olyan ember, aki nyilvánvalóan nem ismeri Zentai Józsefet, hogy írhat ekkora ostobaságokat. Felháborítóak a feltételezései, valamint teljesen eltérnek a valóságtól. Zentai úgy tanított, ahogy kell, sőt még annál is jobban. Minden amit itt felsorolt badarság, aki ismeri Zentai Józsefet tudja. Ha ennyire blogolni akar tegye, de ne mocskoljon be hamis dolgokkal másokat és járjon utána a dolgoknak mielőtt megír egy ilyen becsmérlő és nem mellékesen minden igazságtartalmat nélkülöző cikket, mert ezzel csak saját magát minősíti.

    VálaszTörlés